Skanbatt V2 Lithium Heat 12V 165Ah LiFePO4-batteri, 150A BMS - Bobil
Skanbatt V2 Lithium Heat 165 Ah 12 V LiFePO4-batteri. Prismatiske celler. 150A BMS. Varmefolie = hurtiglading i minusgrader. Bluetooth. Kan parallellkobles og seriekobles. 165Ah litiumbatteri som passer i en vanlig 95Ah blykasse, perfekt for bobil.
   Frequently Asked Questions and Answers
Skanbatt V.2 Lithium Heat 165 Ah er et 12 V LiFePo4 litiumbatteri med 150 A BMS, Bluetooth som gir deg en avansert batteriovervåking og varmefolie så det kan hurtiglades selv om batteriet holder minusgrader.
Designet for bobiler - fungerer utmerket i båt
Dette batteriet har samme mål som de fleste andre "under-setet"-modeller, men med høyest mulig kapasitet og minst mulig volum og vekt. Det fungerer optimalt uansett temperatur og årstid, og er et glimrende litiumbatteri beregnet på forbruk i bobil, men også båt eller hytte der batteriet ikke står i et temperert rom.
Sjekk målene hvis du allerede har en batterikasse.
BMS: Innebygget, automatisk sikkerhetssystem
Batteriet har en avansert innebygd battericomputer (BMS) som tåler opptil 150A kontinuerlig belastning (meget kortvarig opptil 450A i opptil 5 sekunder). Batteriet har vanlige batteripoler, som også har ferdige gjenget hull for M8 bolter - om man heller ønsker å benytte dette. Battericomputeren er helautomatisk, og beskytter batteriet mot:
- Utlading/overopplading
- For høy temperatur
- Lading i kulde (stenger for lading dersom batteriet er for kaldt for ladestrømmen)
- Kortslutning
- Overbelastning
- Skjeve interne celler (automatisk, aktiv balansering av cellene)
Bluetooth-modul med batterimonitor og APP-støtte
Battericomputeren har innebyggetbluetoth-modul samt en intern batterimonitor (shunt-basert) som viser:
- Gjenværende tid og kapasitet i %SOC (State of Charge) og amperetimer.
- Forbruk/lading i ampere og watt (samt status) (Oppløsning på målingene er 1A til 220A, forbruk utenom dette registreres ikke)
- Intern temperatur i batteriet
- Spenningen på hver cellemodul
- Antall sykluser batteriet har blitt brukt ("km-stand for batteriet") - 1 syklus = en full ut- og opplading
Appen finner du her: (NB! Dette batteriet benytter en annen app en våre øvrige lithium batterier: "V2 Battery")
Nytt i denne appen er at man kan samle batteriinfo i både serie og parallell, slik at appen viser samlet info på hele batteripakken. Appen har også autoconnect slik at den alltid kan kobles automatisk mot batteriet eller batteribanken din.
Sikker batteriteknologi
Skanbatt litiumbatterier er bygget av prismatiske LiFePo4-celler, som er den aller mest stabile og sikre typen av litiumceller. Et 100Ah batteri inneholder kun 4 prismatiske celler og har dermed 8 skrudde tilkoblinger internt i batteriet, sammenlignet med tilsvarende batteri med sylindriske celler som ofte har 266 loddepunkter fordelt på 133 celler.
Dette gjør batteriet meget stabilt og langt mindre sårbart for feil i produksjon, støt og annen bevegelse og håndtering.
Batteriet har også den internasjonale transportgodkjennelsen UN3480, som i seg selv er et bevis på soliditet og kvalitet - og et krav du bør stille når du investerer i litiumbatterier til bruk i båt.
Litium: plass-, vekt- og kostnadseffektivt
Med litiumbatterier reduserer du vekten med ca 40-60 % sammenlignet med blybatterier. I tillegg har litiumbatteriene en levetid som er inntil fem ganger lengre enn tradisjonelle batterier.
Litiumbatterier har ca dobbelt så mye tilgjengelig kapasitet sammenlignet med vanlige blybatterier, ofte mer. De tar ikke skade av dype utladninger. Et litiumbatteri på 100 Ah kan tappes for 100 A, mens et 100 Ah bly/syre, GEL eller AGM-batterier kan maksimalt tappes 40-55 A før det ødelegges. I tillegg tåler et Litiumbatterier å stå lagret i lang tid med lav kapasitet uten at det påvirker kvaliteten eller levetiden.
Et 100 Ah litiumbatteri kan i praksis erstatte blybatterier på minst 2-300 Ah. Alternativt kan du på samme plass få en batterikapasitet som er mer enn dobbelt så stor.
Årlige batterikostnader er inntil 50% lavere enn f.eks. med syrebatterier, takket være lang livssyklus og den innebygde BMS`en som beskytter batteriet. Batteriene inneholder heller ingen skadelige stoffer for miljøet.
Batteriet er produsert som et deep cycle batteri og skal ikke brukes som startbatteri.
Lading
Tekniske spesifikasjoner
- Nominell spenning: 12,8V
- Vanlig hvilespenning ved 100% SOC: ca. 13,2-13,35V
- Nominell kapasitet: 165Ah
- Energimengde fulladet: 2112Wh
- Selvutlading ca.: <5% pr. mnd.
- Maks antall i serie: maks 4stk (48V). (NB: Alle batteriene må topplades før seriekobling)
- Maks antall i parallell: Ingen begrensning så lenge det kobles balansert og med individuell sikring pr. batteri.
- Maks utladestrøm: 150A
- Maks peakstrøm: 450A <5sek
- BMS cut off spenning: 10V
- Beskyttet mot kortslutning
- Maks ladestrøm: 100A (anbefalt <50A)
- Anbefalt ladespenning: 14,4-14,6V
- Spenning hvor BMS bryter: 15,0V
- Dimensjoner: 355x175x188mm
- Vekt: ca. 16,2kg (Netto)
- Terminaler: Bilpoler m/ gjenger for M8 bolter
- Innkapsling: IP65
- Kjemi: LiFePO4
- Varmer aktiverer: ladestrøm >9,5A, intern temperatur i batteriet <=0 grader Celsius.
- Varmer forbruk (under lading): ca. 120 watt til batteriet når ca. +5 grader Celsius intern temperatur.
- Varmer stenges automatisk når batteriet er oppvarmet (+5 grader Celsius), og batteriet åpner så for normal lading.
- Batterimonitor er shunt-basert, og måler mellom 1 og 200A forbruk. Forbruk under 1A vises ikke i appen. For å redusere feilmarginen på SoC, så anbefaler vi regelmessig opplading til 100%, eller at fysisk hovedbryter aktiveres / batteripol kobles av ved lagring.
Batteriet kan parallellkobles med batterier med samme konstruksjon og BMS (12V, 15 Ah prismatiske celler, 150A BMS) om man ønsker bedre kapasitet. I tillegg kan batteriet seriekobles opp til 24V, 36V eller 48V. Dette gir muligheter for å bygge store og kraftige batteribanker med høyere spenning.
Husk ved seriekobling av batterier, så skal de alltid topplades før sammenkobling. Vi anbefaler å koble dem sammen i parallell og lade alle opp sammen for å sikre at de er 100% like.
Batterimeter
En av de store fordelene med et Litiumbatteri er at det leverer riktig volt til det er tomt. Men det betyr også at du ikke kan bruke det tradisjonelle voltmeteret du kanskje har ombord til å sjekke "tilstanden" på batteriet, slik du kan med et tradisjonelt bly/syre, GEL eller AGM-batteri, der spenningen gradvis blir lavere. Et batterimeter eller batterimoniitor vil vise gjenværende kapasitet., forbruk, hva som trekker mye strøm og det ble lettere å huske å skru av "strømtyvene".
Skanbatts Bluetooth modeller har som beskrevet ovenfor en meget bra app som fungerer som en liten batterimonitor eller batterimeter. Mange velger allikevel å installere et batterimeter selv om de har Bluetooth, og vi anbefaler i utgangspunktet det hvis du har to eller flere batterier siden det gir nyttig informasjon og er litt enklere i bruk. Dette batteriet har en litt utvidet app, så her er ikke behovet for et batterimeter like stort. Vi anbefaler å prøve ut appen først for å se om den dekker ditt behov.
En batterimonitor er relativt rimelig, og lett å montere senere.
Baugpropell
Litiumbatterier er ikke egnet til baugpropeller.
Selv om du skulle ha en batteribank som er stor nok vil det kreve en BMS av en størrelse som blir meningsløst kostbar. Da er det mye bedre å f.eks bruke et egnet Optima-batteri.
Det er kvalitetesforskjeller på litiumbatterier, også i båtbransjen. Seatronic selger batterier av høy kvalitet, og har valgt leverandører som leverer batterier med høy sikkerhet og lang levetid.
SKU | HEAT165150BS |
---|---|
Produsent | Skanbatt |
Ampere | 165 Ah |
Dimensjoner | 355x175x188 mm |
Vekt | 16,2 kg |
Batterikapasitet | 150A-200A |
Tilleggsfunksjonalitet | Bluetooth, BMS (Batteristyring), Varmefolie |
Batteriteknologi | Litium |
Icon | Label | Beskrivelse | Type | Size | Last ned |
---|---|---|---|---|---|
Datablad | Datablad_HEAT_165150BS.pdf | 301.5 KB | Last ned |