E10 bensin - slik beskytter du motoren din

E10 bensin - slik beskytter du motoren din

95 E10 bensin - slik beskytter du motoren din! 


Hva er E10 bensin?

I 2023 kom det en ny bensin på markedet som erstatning for den gamle 95 oktan bensinen. Den nye bensinen heter 95 E10, men normalt forkortet til E10 i både dagligtale og på bensinpumpene.

E10 er en bensin som inneholder inntil 10% etanol, mens den gamle inneholdt inntil 5% etanol (95 E5). E10 er dermed det nye hovedproduktet når det gjelder bensin i Norge, men det vil også være mulig å få tak i 98 oktan på noen stasjoner, som selv om den har navnet 98 E5, i praksis ikke inneholder etanol.

Til orientering refererer oktantallet, 95 eller 98, til evnen bensindampen har til å tåle komprimering før den selvantenner, mens E5 og E10 viser maks grense for hvor mye etanol som kan være innblandet i bensinen.

E10 innføres for å oppfylle myndighetenes krav til en viss andel biodrivstoff i drivstoffet som selges, også kjent som omsetningskravet. Etanolen som blandes inn vil derfor hovedsakelig være fornybar bioetanol.

Etanol i bensin kan skape problemer

Erfaringer fra bla. Australia og stater i USA som har brukt E10 i flere år og tiår viser at E10 kan skape store problemer både for biler og båter. Problemene er normalt større for eldre motorer, men er også en utfordring for de nyere.

Etanol er såkalt korrosivt, dvs at det kan fremkalle korrosjon, være etsende eller tærende. En høyere innblanding av etanol kan øke slitasjen på pakninger, koblinger, bensinpumper og bensinslanger i motoren og bensinsystemet. Slanger kan bli myke og uttørket av etanolen, og de som ikke er laget for å tåle dette kan nærmest bli som tyggegummi. Da snakker vi faktisk om en tikkende brannbombe.

En annen utfordring med etanol er at den trekker til seg fuktighet, med fare for kondens i bensintankene som resultat. Bilene har her en fordel i at de brukes nesten daglig, mens spesielt en båtmotor som relativt sjelden er i bruk er vesentlig mer utsatt for E10-problemer. Her er det en stor fordel med et vannutskiller-filter, og at dette sjekkes og tømmes 2-3 ganger i løpet av sesongen. E10 kan også lage et meget sterkt belegg i forgasser og tetter dyser og kanaler. Forgasser bør derfor dreneres før motor settes bort eller ikke skal benyttes på en stund

Kan min båt bruke E10 bensin?

Dette er 1000-kroners-spørsmålet, og det kan dessverre bli dyrere enn det å gjøre feil. Siden E10 har vært på markedet i en del andre land i en årrekke, har også de ulike motorprodusentene bygd E10-kompatible båtmotorer siden +/- årtusenskiftet. Det kan være vanskelig å finne informasjon om de ulike motormerkene hos de norske importørene, men vi har laget en liten oversikt over det vi har funnet som du kan se nederst i denne artikkelen. Vi anbefaler uansett å dobbeltsjekke med instruksjonsboken.
Men selv om mototren er kompatibel er ikke det nødvendigvis noen garanti i seg selv. Båten kan ha et bensinsystem som har slanger, bensinpumpe, pakninger, koblinger (disse har ofte en pakning for å holde tett) som ikke er kompatible med E10. Det kan også være byttet pakninger,  slanger eller annet på eller i selve motoren som ikke holder mål.
Resultatet hvis noe ryker kan da i beste fall være motorstopp, i verste fall en båtbrann.

Den andre store ulempen med E10, at den tiltrekker seg fuktighet og vann, vil jo være en utfordring uansett alder på motoren. Her er det hvor mye båten brukes, eller mer presist hvor ofte bensintanken tømmes som betyr noe. Derfor anbefaler flere av de store motorprodusentene at det brukes besnsintilsettinger, og spesielt de amerikanske som har lang erfaring med E10-bensin.

Hvordan forhindre skader på motoren?

Fordelen for oss i Norge er at andre land har gått opp (sjø)veien litt her, og det finnes flere løsninger, samt gode produkter for å forhindre skader på motoren, og andre problemer E10 kan lage:

  • Det anbefales i utgangspunktet å kun fylle med 98 oktan på båter med eldre motorer, og på båter som ikke brukes så mye. Men bruk gjerne 98 oktan også på nyere motorer, det reduserer uansett faren for vann i bensinen.
  • Om ikke 98 oktan bensin er tilgjengelig så anbefales det å bruke en såkalt bensinstabilisator, altså en bensintilsetting som reduserer farene ved E10-bensin.
  • På de aller minste motorene, og påhengsmotorer opp til ca 30 hk som brukes lite, kan man også benytte 2-takts eller 4-takts alkylatbensin (miljøbensin). Sjekk bare at motoren er kompatibel med alkylatbensin.
  • Jevnlig rens av drivstoffsystemet, spesielt for innsprøytningsmotorer (injektormotor). Drener forgassere som ikke skal benyttes på en stund.

Bensinstabilisator

En såkalt stabilisator reduserer de skadelige konsekvensene etanol kan påføre marinemotorer.

Stabilisatoren bidrar med følgende:

  • Reduserer risikoen for at etanol blandes med fuktighet i luften

  • Minsker risikoen for at etanolen i E10 skiller seg fra bensinen

  • Gjør det lettere å starte motoren
  • 
Skaper mer effektiv forbrenning

  • Forlenger levetid på motor, gummipakninger og slanger

  • Minsker avleiringer i forgasser
  • 
Reduserer korrosjonsproblemer

Anbefalte produkter

Quicksilver

Quicksilvers serie med bensintilsetninger får meget gode tilbakemeldinger fra mange brukere, både internasjonalt og fra våre egne kunder og erfaringer.

  • Quicksilver Quickare Fuel Treatment bensintilsetning (grønn etikett) er en drivstofftilsetting som kan brukes ved hver bensinpåfylling for å motvirke korosjon og avleiringer på drivstoffsystemet.Den maksimerer motorytelsen med alle typer bensin, hjelper til med fuktighetskontroll, holder drivstoffet friskt i opptil 12 måneder. En 355 ml flaske holder til mer enn 450 l bensin.
  • Quicksilver Quickstor Fuel Stabilizer bensintilsetning (rød etikett) tilsettes før langtidslagring av motoren, og beskytter og stabiliserer i opptil et år - mot normalt ca 3 måneder. Forhindrer at bensinenbrytes ned og oksiderer. Kan brukes i alle 2- og 4-taktere med forgasser eller direkte innsprøyting. Sikker for katalyserte motorer. En 355 ml flaske holder til 227 liter.
  • Quicksilver Quickleen System Cleaner bensintilsetning  (gul etikett) er et rengjøringsmiddel for å fjerne karbonavleiringer fra forbrenningskammer og drivstoffsystem _ forgassere og injektorer, inntaksventiler, tennplugger, stempelkroner og sylinderhoder. Forhindrer at motoren banker og at stempelet setter seg fast, og forlenger tennpluggens levetid. NB: Dette produktet inneholder ikke drivstoffstabilisatorer. Bruk sammen med den grønne Quickare for å forhindre nedbryting av drivstoff og oksidasjon. En flaske på 335 ml behandler 227 liter bensin.

StarBrite

Star Brite Star Tron Gasoline Additiv er også et produkt som får gode tilbakemeldinger. Dett er en multifunksjonell drivstofftilsetning som med en unik enzymteknologi bidrar til at alle bensinmotorer blir mer startvillige og går jevnere, også ved innblandet etanol. Star Tron bryter ned utskilt vann og slam til partikler mindre enn en mikrometer. Dette gjør at partiklene brenner opp ved normal motorbruk, noe som igjen hindrer videre faseseparasjon. Fungerer i alle motorer og i alle typer bensin, både 4-takt og 2-takt. Stabiliserer drivstoffet, og hjelper med å forynge gammelt drivstoff. En flaske på 237ml holder til 485l bensin.

Liqui Moly

Vi har også bensintilsetting fra velrenommerte Liqui Moly. Liqui Moly har både produkter for rensing av 2- og 4-takts bensinmotorer, og bensinstabilisatorer som er velegnet ved bruk 95 E10 bensin i båtmotorer

Alkylatbensin (miljøbensin)

Alkylatbensin er en miljøbensin med lavere utslipp, som også er bedre for motoren din, og i tillegg har færre helsefarlige stoffer. Kommer i utgaver både for 4-takts bensinmotorer, og ferdigblandet med 2% olje for 2-takts motorer.
Denne er normalt mer enn dobbelt så dyr som vanlig bensin, men kostnaden blir fort større hvis noe går galt med motoren. Perfekt for små påhengsmotorer, men også aggregater, gressklippere, snøfresere, motorsager, og andre små motorer hvor man etterstreber en jevn gange, høy driftssikkerhet og et bra arbeidsmiljø.
Merk at det kan være motorer som ikke håndterer alkylatbensin, f.eks. Yamaha 4-taktere, så les instruksjonsboken for din motor.

Bensinslanger og annet tilbehør

Er du i tvil om bensinslager, pakninger, koblinger og bensinpumper er kompatible med E10-bensin anbefales det på det sterkeste å bytte de ut for å unngå dyre og farlige skader.

Hvilke motorer tåler og tåler ikke E10?

Som tidligere nevnt er det ikke så enkelt å finne informasjon om dette hos de norske importørene, og søker man på nettet så dukker det fort opp flere motstridene svar. Dette er det mest presise vi har funnet, uten at vi kan gi noen garanti for at alt er korrekt. Så igjen: Sjekk uansett med brukermanualen, og har du ikke den så kan nok importøren hjelpe deg hvis du har modell- og motornummer.
Og selv om motoren er godkjent for E10, betyr ikke det at E10 ikke kan lage problemer også for denne motoren.

  • Alle Suzukis firetaktere er forberedt for E10, og siden midten av 1990-tallet har importør Erling Sande stort sett kun solgt slike motorer. Men lagringen er et problem. Bensin er ferskvare og selskapet anbefaler både bensinfiltere med vannutskillere og gjerne bruk av stabiliserende tilsetninger. Suzuki 2-taktere er ikke kompatible med E10.
  • Mercury-motorer har vi funnet både 1996 og 2000 som året hvor de startet å lage motorer godkjent for bruk av E10, så her anbefaler vi alle med motorer fra forrige årtusen å sjekke manualen. For motorer som står urørt i lengre tid, anbefaler Mercury Danmark på det kraftigste å tilføye bensintilsettningen Quickstor Fuel System (rød etikett), for for å stabilisere og skåne motoren. Der utfordringen nok vil være størst er ved at E10 bensin med høyere andel etanol raskere trekker til seg vann/kondens og mister kvalitet og oktan.
  • Yamarin (Yamaha) anbefaler at man bruker bensinkvaliteten E5, altså 98 oktan, som inneholder høyst 5% etanol i båter med fast tank. I Yamaha utenbordsmotorer produsert i 2003 eller senere, kan man bruke E10-drivstoff, som inneholder høyst 10 volumprosent etanol. I båtens drivstoffsystem må man bruke vannutskiller og drivstoff-filter som skiller ut minst 10 mikron. Yamaha anbefaler at man bruker E5-drivstoff i 2-taktsmotorer. For vinterlagrede båter og annen lang lagringstid sier Yamaha at det ofte holder det å tanke fylle fersk bensin for å forhindre startproblemer., men når man kjører motoren siste gangen før lagring kan man også fylle alkylatbensin som klarer seg bedre gjennom vinteren. Yamaha mener det ikke er  nødvendig å bruke tilsetningsstoffer i drivstoffet, siden bensinen som selges allerede inneholder de nødvendige tilsetningsstoffene.
  • Honda i både Sverige og UK sier at alle Honda Marine-motorer som er laget for EU-markedet siden årsmodell (YM) 1996 er kompatible med E10-bensin.
  • Produksjonen av Evinrude ble lagt ned i 2020 og Johnson en del år tidligere, men flere seriøse nettsteder melder at motorer produsert etter 1985 kan benytte E10-drivstoff. Sjekk uansett håndboken din. Vi sjekket vår som er for en av de siste E-Tec motorene før produksjonen stanset, og der er E10 OK. Men det anbefales vannutskiller og egne Evinrude/Johnson tilsetningsstoffer. Vi vil tro at f.eks. Quicksilver-tilsettingene også vil fungere godt i E-Tekc motorene.

Konklusjon

Kortversjonen er at med overgang til ny bensinstandard anbefaler vi drivstofftilsetninger fra. f.eks. Quicksilver eller Starbrite eller Quicksilver for å unngå å få problemer med motoren hvis det fylles E10. Stabilisatoren holder drivstoffet ditt optimalisert. Tilsettes hver gang man fyller på tanken.

  • Les i instruksjonsboken om hvilken bensin produsenten anbefaler og tillater.
  • Sjekk om slanger, pakninger, koblinger og bensinpumper er kompatible med E10.
  • 95 oktan E10 kan i utgangspunktet benyttes på de fleste nye og nyere båtmotorer som er i brukt i dag. Men siden det fortsatt er en del usikkerhet rundt dette, og spesielt langtidsvirkninger på slanger, pakninger ol., samt faren for vann i bensinen, anbefaler vi å benytte en bensinstabilisator når det er E10 på tanken.
  • Har du mulighet så fyll 98 oktan på tanken, evt alkylatbensin hvis det er en mindre motor som ikke brukes så mye.
  • All bensin som skal lagres i kanner over vinteren bør få en tilmålt dose bensittilsetting beregnet på dette.
  • Bensintanken i båten bør enten være helt full og tilsatt bensintilsetting, eller helt tom.
  • Hold drivstoffsystemet rent, og drener forgasser når motoren ikke skal benyttes på en stund.

Hva så med diesel og dieselmotoren?

E10 er en rent bensinrelatert utfordring, så har du kun dieselmotor slipper du å tenke på dette.

Men dieselen har andre utfordringer, som f.eks. såkalte dieseldyr. Det finnes flere gode dieseltilsettinger, som både hindrer dieseldyr, og i tillegg smører, forebygger kondens og reduserer sot og avgasser slik at motoren starter lettere og går finere. En liten flaske kan rekke til fra noen hundre til nærmere 2000 liter diesel.



Search engine powered by ElasticSuite