Litium forbruksbatterier uten tilpasninger

Litium forbruksbatterier uten tilpasninger

Ole Paulsen byttet ut sine to 95 Ah AGM-batterier i sin Saga 315 med to 100 Ah litiumbatterier og slipper å bekymre seg over strømforbruket om bord.

- Jeg bare løftet de to tunge gamle batteriene ut, og satte inn litiumbatteriere uten noen form for tilpasninger, og det har gått helt bra, forteller Paulsen.

Han var litt bekymret for at motorens dynamo skulle gå varm, fordi litiumbatteriene tar i mot all den strømmen dynamoen klarer å levere. Det gjør at batteriene fylles opp svært raskt. Dynamoen yter 125 A, som teoretisk vil fylle begge batteriene fra null til helt fulle på 105 minutter.

I praksis tar det mindre tid fordi batteriene sjeldent går helt tomme. Men de tåler å tas helt ned. Batteriene har innebygget sikkerhet som gjør at de kutter, før de blir tappet så mye at de vil ta skade.

«For de fleste av våre kunder er overgangen til litium så enkel som det var for Ole. Men når dette er sagt er det noen forhold som er viktig å avklare før du installerer ny litium batteribank.

  1. Ladeprosessen med litium blir mer intens og dynamo utvikler derfor mer varme. Motorrommet må derfor ha god ventilasjon med vifte for avtrekk
  2. Sjekk at din dynamo er temperaturregulert. På de fleste motorinstallasjoner nyere enn ca 2005 er dette i orden.
  3. Sjekk kabling og koblinger – har kabler tilstrekkelig dimensjon til å «frakte» dynamoens maksimum kapasitet over tid, og har alle koblinger god kontakt og i orden?
  4. Dersom du er usikker på om ladefordeleren/skille relet håndterer litium, anbefaler vi at du bytter dette.

Ta gjerne kontakt med oss for videre veiledning om hva som er fornuftig i din båt.»

Mange valg

Seatronic fører en rekke litiumbatterier fra 30 Ah til 300 Ah, og priser fra 1400 kroner til 28 500 kroner. De har slike batterier med bluetooth-teknologi hvor båtbrukeren raskt kan sjekke batteriets status. De har også batteri med varmeelement for raskere lading om vinteren, anbefalt båteiere som bruker båten mye om vinteren.

Batteriet er bygget opp av litium-jernfosfat (LiFePo4) og karbon (grafitt), som er tryggere enn litiumbatteriene i mobiler og PCer, men har ikke like høy energitetthet. Batteriet er helt tørt, og krever ikke vedlikehold.

Alle litiumbatteriene til Seatronic har innebygget BMS (Battery Management System) som hindrer batteriet i å ta skade under bruk eller lading.

Denne saken ble først publisert i Seilmagasinet, og Ole Paulsen er ansatt i Seatronic.



Search engine powered by ElasticSuite