Sleipner E170 eVision baug-/hekkthruster 24V, trinnløs og S-link
Sleipner E170 eVision 24V baug- eller hekkthruster. Meget effektiv, lett og kompakt, egnet for båter mellom 50-70 fot. 170 kg skyvekraft. Trinnløs hastighetskontroll og S-Link. Lang kjøretid på fulle effekt.
   Frequently Asked Questions and Answers
Sleipner E170 eVision 24 volt baug- eller hekkthruster, som med sin spesialutviklede motorsom har ekstra lang kjøretid på full effekt.
Sleipner E170 er en meget effektiv, lett og kompakt thruster egnet for båter mellom 50-70 fot, enten det er snakk om seilbåter, motorbåter eller mindre yrkesfartøy. Den integrerte kontrolleren for trinnløs hastighetskontroll gjør installasjonen rask og enkel, her slipper du en egen "boks" som en del andre modeller har.
eVision-serien har Sleipners moderne 6-fase PMSM-motoren som er spesielt utviklet for bruk av thruster, og leverer ytelse og kjøretid som aldri før har vært sett i et 24-48V system.
Så lenge installasjonen leverer høy nok spenning har tester vist at den uten problemer klarer mer enn 10 minutter i strekk på full effekt uten å "slite" eller gå varm.
E-vision-serien kommer med forskjellig skyvekraft og med flere propell-/tunnelldiameter. Velg en modell med skyvekraft tilpasset din båttype- og størrelse. En tyngre båt, eller en båt som lett taes av vinden, kan ha behov for mer skyvekraft. Velg også så stor tunnelldiameter det er plass til, men husk at tunnellen også minst må plasseres i hht. den anbefalte dybden.
Nøkkelegenskaper
- Velkjent Sleipner-kvalitet
- Opptil 50% lettere
- Kompakt design
- Bransjeledende kjøretid
- Aktiv luftkjøling
Funksjoner
- PRO-variable speed control: Med Sleipners PRO™-thrustersystem kan du til en hver tid og i alle situasjoner bruke akkurat den kraften som kreves for å manøvere båten slik du ønsker. Den variable hastighetskontrollen eliminerer unødvendig støy, siden du ikke alltid trenger å kjøre systemet på 100%. PRO hastigjhetskontroll gir deg:
- Mykere akselerasjon gir mindre kavitasjon og støy
- Hold funksjon, som f.eks. kan holde båten intil brygga mens du fortøyer
- Overvåking av systemets spenning, og dermed thrusterens karaftressurser
- Med en fjernkontroll (tilleggsutstr) er det enda enklere å legge til og fortøye
- Ignition protection: Sleipners produkter merket med Ignition Protection er designet for installasjon i miljøer hvor det kan forekomme bensindamp eller andre brennbare gasser.
- S-Link: S-Link™ er et CAN-basert kontrollsystem som brukes til kommunikasjon mellom Sleipner-produkter om bord i båten, f.eks. en baugpropell og en hekkthruster. S-Link systemet kan sammenlignes mye med et NMEA2000 nettverk, men kun for kompatible Sleipner-produkter.
- Kompakte og vanntette kontakter
- Nøkkel- og fargekodede kontakter for å sikre korrekt og enkel installasjon
- Ulike kabellengder, forlengere og T-kontakter gjør systemet skalerbart og fleksibelt å installere
- Q-Prop: Q-Prop™-propellen har en målt støyreduksjon på opptil 75 % i kontrollerte miljøer. Den fembladede propellen reduserer støynivået samtidig som den opprettholder en eksepsjonell effektivitet. Noen baugpropellmodeller øker til og med skyvekraften.
- Forventet støyreduksjon i gjennomsnittlige installasjoner med 20-40 %
- Oppgraderingssett er tilgjengelig for de fleste Sleipner-propeller
- Overheat protection: Oppdager automatisk overoppheting av interne komponenter. Hvis det registreres en for høy temperatur, slår enheten seg automatisk av for å forhindre farlig overoppheting.
- Fleksibel installasjon: eVision-serien har en fleksibel installasjon for å utnytte den tilgjengelige plassen. Disse thruster-modellene kan installeres i alle vinkler i tunnelen, og kan tilpasses slik at de på best mulig måte utnytter den tilgjengelig plassen i båten din.
- Sprutsikker: eVision-serien er laget for installasjoner i miljøer som kan være fuktige eller ha sporadisk vannsprut.
- Galvanisk isolasjon: De delene under båten som utsettes for sjøvann er galvanisk isolert fra det elektriske systemet om bord, noe som eliminerer krypstrømmer.
- Sealed Drive Lubrication: Baugpropellens girhus er oljefylt for livstidssmøring og forseglet med en mekanisk tetning av keramikk og karbon for maksimal sikkerhet mot vanninntrengning.
- Fleksibel kobling: Den fleksible koblingen beskytter drivlinjen ved å kompensere for feiljustering mellom den elektriske motorakselen og girhuset.
- Doble propeller: Doble propeller kan gi mer kraft enn modeller med kun én propell, selv i tunneler av samme størrelse. Dette er spesielt nyttig i våre mellomstore modeller som trenger høy trekkraft, selv med mindre tunnel-dimensjoner. Takket være deres kompakte design og sterke ytelse, er modeller med doble propeller det foretrukne valget for båteiere og båtbyggere.
- DC: Drevet av 24 volt likestrøm.
eVision serien bygger på Sleipners kvalitetesarv, et resultat av at deres medarbeidere har levd og arbeidet med havet i over 100 år. eVision er det perfekte valget, enten du skal ha en ny baupropell, hekkthruster eller ønsker en full pakke med begge deler.
Med eVision og Sleipners smarte løsninger som PRO-variabel hastighetskontroll og S-link kan man bygge et skreddersydd system som gjør manøvrering i sterk vind og strøm, eller trange havner, til en lek.
I tillegg til selve thrusteren trenger man et komplett S-link-nettverk, kontrollpanel, tunnel, sikring, sikringholder og strømkabler. En fjernkontroll vil øke brukervennligheten ytterligere, og gjøre det enklere å legge til - spesielt hvis man er alene om bord.
Seatronic har lang erfaring med thrustere, så bare ta kontakt så setter vi i felleskap sammen den beste pakken for deg og din båt.
Handler du baugpropell hos oss får du også låne boreverktøyet som skal til for å lage tunellen i baugen for propellen. De aller fleste av våre kunder monterer den selv. Se under tilbehør.
Strømtilførsel til baugpropell og hekkthruster
Thrustere bruker mye strøm, og dette blir dermed et viktig moment å ta hensyn til i installasjonen.
For det første bør batteriet kunne levere mye strøm på kort tid (høy CCA), slik som et startbatteri. Men like viktig er det at strømkablene fra batteriet til thrusteren er dimensjonert riktig.For en baugpropell er det ofte behov for et eget batteri forut, men dette kan gjerne kombineres med batteriet til en ankervinsj.
For en hekkthruster er ofte startbatteriet i nærheten (maks 1-2 m kabel), og hvis vi snakker om en mindre hekkthruster og dette er et et batteri av høy kvalitet og med god kapasitet (Optima eller tilsvarende) kan det benyttes. Sørg bare at motoren alltid går når du bruker thrusteren. Bare spør oss om du er i tvil.
Spesifikasjoner
- Standard strømforbruk: 395A
- Anbefalt sikring: ANL 355
- Skyvekraft ved 24V: 170 kg
- Skyvekraft ved 21V: 170 kg
- Typiske båttyper: Motorbåt, Seilbåt, Yrkesbåt
- Typisk båtstørrelse: 15-22 m /50-70 fot
- Ignition Protection rating: ISO 8846
Cold Cranking Amps (CCA)
- Minimum batteri CCA (DIN): 395
- Minimum batteri CCA (SAE): 751
- Minimum batteri CCA (EN): 672
Dimensjoner (se bilde baugpropell)
- Høyde (H): 387 mm
- Lengde (L): 285 mm
- Bredde (W): 258 mm
- Tunnell indre Ø: 250 mm
- Minimum vanndybde (WD min.): 250 mm
- Minimum tunellengde (TL min.): 272 mm
- Anbefalt tunellengde (TL): 322 mm
- Minimum tykkelse på tunellvegg (T min.): 7 mm
- Maksimum tykkelse på tunellvegg (T max.): 9 mm
- Nettovekt: 30 kg
Dimensjoner hekkthruster (se bilde hekkthruster)
- Høyde (H): 285 mm
- Innvendig lengde (L): 339 mm
- Bredde (W): 350 mm
- Diameter (D): 258 mm
- Vanndybde akter (WD min.): 250 mm
- Maksimal skrogtykkelse (HT): 42 mm
SKU | SLE170250TC-24V |
---|---|
Produsent | Sleipner |
Båtstørrelse | 50-70 fot |
Propellblader | 2x5 |
Skyvekraft | 170 kg |
Driftsspenning | 24V |
Baugpropellpakke | Nei |
Båtstørrelse | Fra 46 til 50 fot, Over 50 fot |
Montering | Innvendig (tunnel) |
Tunneldiameter (Ø) | 250 mm |
Effekt | Over 10 hk |
Skyvekraft | Over 100 kg |