Toalett om bord
Mange daycruisere av en viss størrelse og alle overnattingsbåter har et toalett installert om bord. Og som kjent blant båtfolk kan toalettet være til både glede og besvær…
For å ha mest mulig problemfri drift er det viktig å vedlikeholde og bytte deler i anlegget ofte nok, og ikke minst er det avgjørende med riktig bruk. Mange velger også å oppgradere til elektrisk toalett for bedre komfort og enklere betjening, og/eller bygge om anlegget på andre måter for å få bedre funksjon.
I denne artikkelen vil vi gi innblikk i ulike typer toaletter og løsninger, hvordan du kan oppgradere til elektrisk toalett, samt viktige tips ved bruk og vedlikehold av hele toalett anlegget.
Manuelle toaletter
Et manuelt toalett er ofte standard installasjon fra båtbygger, særlig på litt eldre båter. Disse er rimelige i innkjøp og relativt enkle å installere. Den manuelle pumpen som er en integrert del av toalettet, har to modus – a) pumpe sjøvann inn og gjennom toalettet og b) tømme toalettet for vann. Ved begge typer bruk pumpes innholdet i toalettet over til septiktank eller ut i sjøen, alt etter hvordan installasjonen ellers er gjort – mer om det senere.
I tillegg til å være rimelige og enkle å installere, lager de lite lyd og er enkle i bruk – vel å merke når du først har lært hvordan.. Her er det viktig å gi nye medseilere et lynkurs!
De fleste manuelle toaletter går om hverandre med tanke på fotavtrykk og bolteavstander når du skal installere. På den måten er det lett å velge mellom mange modeller dersom du har behov for å bytte toalett. Men sjekk uansett mål og tegninger nøye, så du er sikker på at det nye toalettet passer i din båt.
Elektriske toaletter
Disse toalettene bruker strøm fra båtens batteribank for å drive pumpen som suger vann inn og gjennom toalettet via en kvern. De mest avanserte modellene har to pumper – en som sender vann inn i toalettet og en som trekker det ut og kverner innholdet. Disse pumpene kan opereres hver for seg eller sammen.
Modellene med kun en pumpe har lavest pris og er enklest å installere. Ulempen er at pumpen lager vesentlig mer støy, og vannforbruket er relativt høyt.
Installerer du anlegg med to pumper bruker du mindre vann og de er mer støysvake. Pumpen som gir vann inn til toalettet er som regel en ekstern enhet, og denne kan du da montere et stykke unna toalettet, noe som gir ytterligere mulighet til å skjerme lyden. På denne type toaletter kan du også koble inntaket direkte til båtens ferskvann system. Bruker du ferskvann i toalettet kan dette redusere luktproblemer, og du får mindre avsettinger og kalkoppbygning i slangen ut av toalettet. Men ferskvann er som kjent en knapphetsfaktor om bord, så det blir en vurdering av fordeler og ulemper.
Når du bytter fra manuelt til elektrisk
Den enkleste måten å konvertere fra manuell til elektrisk er å bytte ut den manuelle pumpeenheten med en elektrisk pumpe. Da beholdes selve toalettet og ingenting annet endres. Disse pumpene monteres enten på siden av toalettet, eller du bytter ut hele underdelen med en modul som også inneholder pumpe med kvern. Sistnevnte løsning passer de fleste toaletter, er relativt rimelig, og den mest solgte for de som ønsker en enkel løsning. Med unntak av Quiet flush settet er ulempen med disse produktene at de har høyt støynivå.
Mest vanlig er det å bytte ut hele toalettet, og da er det mye å velge mellom med tanke på pris og funksjon. De fleste er opptatt av lydnivå, og de siste sesongene har vi solgt flest elektriske toaletter av denne typen. De er ikke de rimeligste, men det finnes nå flere alternativer som er støysvake til en relativt god pris.
Husk også at elektriske toaletter krever mer plass, så sjekk alle mål nøye i forhold til hva du har av plass om bord.
En mindre tilpasning du må gjøre når du bytter fra manuell til elektrisk er å montere inn en overgang fra 25 til 38mm slange på ut-siden av toalettet. Dette er nødvendig fordi elektriske toaletter har 25mm utgang, og manuelle har 38mm.
Å få frem strøm er i de fleste båter ikke komplisert, men husk at pumpen trekker my strøm. Pass derfor på at kursen er stor nok og at tverrsnittet på kabel er riktig for å unngå spenningstap og at tilstrekkelig med strøm faktisk kommer frem.
Septiktank
Septiktanker kan deles i to kategorier for montering.
Såkalte falltanker monteres godt over vannlinjen og tømmes enkelt ved å åpne kuleventilen fra utløpet i bunnen av tanken. Innholdet renner da ut under vannlinjen kun ved hjelp av tyngdekraften. Denne installasjonen krever ingen egen pumpe for tømming, og egner seg godt i båter der det ikke er tilstrekkelig med plass til en tank plassert under vannlinjen. Eksempelvis har mange seilbåter dette som standard løsning. Får du problemer med tett tank/utløp eller du må skifte slanger, så er denne type installasjoner som oftest de enkleste å komme til. Ulempen med disse tankene kan være at de opptar mesteparten av skap-plassen på et lite bad.
Septiktanker plassert under vannlinjen er mest vanlig i større båter og i mange motorbåter hvor det er bedre plass ut i borde, siden det ofte er rette skrogsider. Ved disse installasjonene må du ha en egen pumpe som sørger for tømming. Disse pumpene kommer i flere typer – som integrert del av tanken eller plassert separat ved siden av tanken, enten manuell eller elektrisk.
Et smart produkt å montere er såkalt treveis ventil på slangen mellom toalett og septiktank. Denne ventilen gjør det mulig å enten sende det som kommer fra toalettet rett ut i sjøen gjennom egen skroggjennomføring, eller direkte til tank som vanlig. På denne måten slipper du å bruke kapasiteten til septiktanken når det skal gjøres små-saker og/eller båten er langt fra land.
I mange båter sitter det tanker som er spesialbygget på mål for båtbyggeren. Dersom denne må byttes eller du ønsker en større tank, er det mulig men kostbart å få laget en ny tank på mål. Et alternativ er da å se om det finnes en standard tank på markedet som kan passe i din båt.
Ta gjerne kontakt med oss i Seatronic for råd om hva som kan være smart å gjøre i akkurat din båt.
Drift
Problemer ved bruk av toalett anlegg om bord er noe de fleste båteiere erfarer før eller siden. Imidlertid kan dette nesten alltid unngås ved riktig bruk og riktig vedlikehold. Her er noen konkrete brukertips vi i Seatronic har god erfaring med;
- Forsøk å unngå 90 graders vinkler på slangene ut av toalett og tank, og ved skroggjennomføringene.
- Installer kuleventiler i kompositt på skroggjennomføringer.
- Bruk septikslanger av høy kvalitet.
- Benytt toalettpapir beregnet for båtbruk, eller tilsvarende.
- Bruk minst mulig papir, men skyll ned i flere omganger dersom mye papir brukes.
- Dersom du har falltank – ikke bruk tanken med avløp åpent. Fyll tanken opp og tøm deretter.
- Tøm tanken før den er så full at det kommer innhold ut av luftingen. Luftingen kan gå tett.
- Når du forlater båten for 4 dager eller mer – tøm tanken!!, pump gjennom minimum 5 liter rent ferskvann og avslutt med å pumpe inn 1dcl matolje. Det rene ferskvannet du har pumpet inn, tømmer du ut når du forlater havn ved neste tur.
- Skift jokerventil før hver sesongstart – andre pakninger og deler etter behov.
- Reservedeler å ha om bord til enhver tid er; jokerventil, komplett pumpe(r) - manuell eller elektrisk, og en passende lengde septikslange.