Glydus hydraulisk styring utenbordsmotor inntil 175 HK
   Frequently Asked Questions and Answers
Multiflex har endret navn til Glydus. Glydus hydrauliske styringer er en videreutvikling av de velkjente Multisteer-styringene.
Glydus K175R er neste generasjon hydraulisk styring – en forbedret versjon av den forrige Multisteer OH-175-modellen, med større ytelse og pålitelighet. Med sterkere pumpe, høyere driftstrykk og raskere respons får du jevn og pålitelig styring for motorer opptil 175 hk. Systemet er designet for enkel installasjon og lang levetid takket være robust konstruksjon.
Komplett sett
Pakken leveres med:
- Innfelbar rattpumpe
- Styresylinder
- Nipler
- 2 liter olje
- 2 × 7,5 meter slanger med påklemte fittings
Pumpen har tilbakeslagsventil og standard ¾" aksel som passer de fleste ratt.
Tekniske data
- Anbefalt rattdiameter: 350 mm
- Optimal motorstørrelse: 115–150 hk
- Maks motorstørrelse: 175 hk
- Rattomdreininger: 5,6 fra side til side
- Sylinder OC-175: volum 123 ccm³, slaglengde 204 mm, gjenger 9/16" UNEF
- Styrepumpe H22: volum 22 ccm³, maks trykk 105 bar, tilbakeslagsventil, gjenger 9/16" UNEF
- Minimum bredde motorbrønn: 570 mm
Den nye H22-styrepumpen gir arbeidstrykk opptil 105 bar og volum 22 ccm³, noe som gir kraftfull og responsiv styring. Systemet reagerer raskere med ca. 6,8 rattomdreininger fra side til side. Non-feedback-systemet øker sikkerheten ved å forhindre ufrivillige motorbevegelser, og korrosjonsbestandige materialer sikrer lang levetid.
Nødvendige mål i motorbrønn
For at styresylinderen skal få plass og ikke komme i konflikt med motorbrønnen ved styring og tilting, kreves bredde på minst 570 mm.
- A: 570 mm
- B: 153 mm
- C: 127 mm
Viktig informasjon
Dersom motoren ligger i grenseland for anbefalt styring, bør du gå opp en størrelse. Hurtiggående båter bør alltid velge større modell. High Performance 115 HK-motorer og motorer med 4 3/4" girhus (som Command Thrust) må bruke Glydus 350 styring. Motorer med vingemuttere kan kreve at vingemuttere og akterspeilbrakett kappes for å unngå konflikt med styresylinderen ved tilting.
Kompatible motorer
Yamaha 4-takt
- 80–175 hk, 1997 og nyere
- 90–115 hk A-serie, 2011–2014 (festebrakett må snus 180°)
- 90–115 hk B-serie, 2014 og nyere
Yamaha 2-takt
- 40–50 hk, 1998 og nyere (vingemuttere må eventuelt kappes og motoren boltes fast)
- 60 hk, 1998 og nyere (krever Yamaha styrekrok 63D-48511-00-4D)
- 70–90 hk, 1986 og nyere (krever spacerkit)
Mercury/Mariner 4-takt
- 75–175 hk, 1984 og nyere
- 60 hk, 2008 og nyere (vingemuttere må eventuelt kappes og motoren boltes fast)
Mercury 2-takt
- 40–60 hk, 1998–2007 (krever spacerkit)
Suzuki 4-takt
- 40–70 hk, 1998 og nyere (krever spacerkit)
- 90–140 hk, 2001 og nyere (krever spacerkit)
Suzuki 2-takt
- 90–100 hk, 1990–2000
- 115–140 hk, 1987–2002 (krever spacerkit)
- 150 hk, 1986 og nyere
Honda 4-takt
- 30–50 hk, 1992 og nyere (vingemuttere må eventuelt kappes og motoren boltes fast)
- 75–90 hk, 1996 og nyere
- 100 hk, 2015 og nyere
- 115 hk, 2010 og nyere
- 135–175 hk, 2003 og nyere
Evinrude/Johnson
- 40–175 hk inkl. E-Tec, 1991 og nyere (vingemuttere må eventuelt kappes og motoren boltes fast)
- 115 hk Ficht, 1997 og nyere
- 75–175 hk Ficht, 2017 og nyere
- 40–140 4-takt, 1998 og nyere (krever spacerkit)
Tohatsu 4-takt
- 60–175 hk, 2014 og nyere
Tohatsu 2-takt
- 40–140 hk, 1990 og nyere
Hva består en hydraulisk styring av?
- Styrepumpe: aksialstempelpumpe med låseventil og trykkavlastningsventil
- Balansert styresylinder: gir lineær bevegelse til motoren og styrer båten mot styrbord eller babord
- Hydraulikkolje: overfører kraft mellom pumpe og sylinder
- Hydraulikkslanger: fleksible og trykktestet for sikker og lekkasjefri ytelse
| SKU | GLY1220741 |
|---|---|
| Produsent | Glydus |


