Batterimetere og shunt - alt du trenger å vite

Batterimetere og shunt - alt du trenger å vite

Batterimetere og shunt - alt du trenger å vite

Strøm om bord, og da mener vi NOK strøm ombord, har for mange av oss blitt viktigere og viktigere. Vi har mer båtelektronikk, vi har gått fra isbokser til kjøleskap, mange har elektrisk ankervinsj, thrustere foran og kanskje bak, TV, lys over og under vann, stereo med flere watt, og ikke minst alle smart-devicene våre vi til stadighet må lade.

Resultatet er at vi har større batterier, flere batterier, og til dels mer avanserte batterier. Og der man før hadde en noenlunde grei oversikt på hvor lenge «strømmen varte», det var tross alt ikke så mange strømforbrukere, er det nå mer eller mindre umulig uten hjelp, og med hjelp mener vi en god batterimonitor.

Hvordan få oversikt over forbruket?

En batterimonitor hjelper deg med å skaffe oversikt over forbruk og lading.

Med en batterimonitor blir det lettere å se hva som trekker mest strøm, og vanskeligere å glemme å skru av strømtyvene. En batterimonitor viser typisk; batterispenning, forbruk, akkumulert forbruk (tripteller på Ah), gjenværende kapasitet i prosent og ladedata. Batterimonitorer til båt er relativt lett å montere, og koster fra ca. kr 1300,- for en smartshunt, og fra ca kr 1600,- for en batterimonior med display.

Siden vi i Seatronic får mange spørsmål om dette, vil vi her forøke å bidra til å gjøre det litt enklere å forstå – og kanskje rydde noen misforståelser ut av veien.

Hovedkomponenten i en batterimonitor er en shunt, også har du forskjellige alternativer for hvor og hvordan du vil lese av resultatene.

Batterimonitor

En batterimonitor eller batterimeter kan leveres som en smartshunt som bruker en smarttelefon eller annet utstyr som display, eller sammen med et display. Batterimonitoren viser som nevnt bl.a. batterispenning, forbruk, akkumulert forbruk (tripteller på Ah), gjenværende kapasitet i prosent og ladedata.

De mer avanserte modellene, som Victron BMV 712, kan ha programmbare alarmer, programmerbart relé for å skru av ikke-kritisk last eller starte generator når nødvendig, og de kan lagre historiske data.

Victron Energi har flere batterimetere som leveres med en 500 A shunt, og disse har for alle praktiske hensyn ingen begrensning på batteribankstørrelsen. Men de har selvfølgelig en begrensning på hvis stor last de kan håndtere - mer om det lenger nede.

Victron leverer utstyr i særklasse når det gjelder strøm om bord, og de aller fleste av kundene våre velger dette, selv om vi også har noen mindre og rimeligere varianter fra andre produsenter.

Se mer om Victron BMV 712 her:

 

 

Hva er egentlig en shunt?

Når vi snakker om shunt i forbindelse med strøm i fritidsbåter er dette kalibrerte shunter som er hovedkomponenten i en batterimonitor (f.eks. et amperemeter eller mA-meter), og den bidrar til å utvide monitorens måleområde.

Rent teknisk kan en shunt beskrives som en leder som kobles inn i en strømkrets for å føre hovedstrømmen utenom en bestemt komponent i kretsen, for eksempel for å beskytte et følsomt instrument.

Hovedstrømmen er for kraftig til å måles direkte på et amperemeter, og der kommer shunten inn. Shunten har en meget nøyaktig målt motstand (ohm), Motstanden er såpass lav at det ikke påvirker strømkretsen, men med målbart spenningsfall – og det er dette spenningsfallet som er kilden for batterimonitoren.

Batterimonitoren må være tilpasset shunten, og de kan være bygd sammen til en enhet.

Ofte brukes shunt om batterimonitorer som ikke har eget display, men f.eks. sender informasjonen til en smarttelefon eller en kontrollenhet via bluetooth, eller kabel. Eksempler på gode produkter her er Victrons SmartShunt, som vi leverer fra 300A. Du kan her velge en standardmodell, eller en IP65 modell hvis den kan bli utsatt for fuktighet.

Hvor stor shunt trenger jeg?

En shunt må være tilpasset strømbruken på den aktuelle strømkretsen i din båt. Det er altså strømbruken, og ikke størrelsen på batteribanken som er avgjørende her. Noen eksempler:

  • De aller fleste klarer seg med en batterimonitor med en shunt på 300A. En 1000W  ankervinsj trekker eksempelvis ca 80-90 A og en 1500 watts inverter trekker ca 110-130 A på maks. Så selv om både ankervinsjen og inverterer belastes maks samtidig vil en 300 A shunt være mer enn stor nok.
  • En baugpropell/hekktruster trekker mye strøm og er som oftest koblet opp på startbatteriet (gitt at det er stort nok, og det ikke er for langt kabelstrekk) eller et eget batteri. Men er thruster koblet til forbruksbatteriet, vil f.eks. en populær modell som Sleipner SE80 trekke 530 A, og da bør du gå opp til en 1000 A shunt.

Det er altså viktig å vite hva maksimal strømbruk er på den aktuelle kretsen, og det er lurt å ha litt buffer i tilfelle du kobler til flere apparater eller bytter til noe mer strømkrevende.

Vet du ikke hvor mange ampere et apperat bruker kan det regnes ut ved hjelp av Ohms-lov:

watt/volt=ampere

f.eks 1500W/12V=125 A. 

Batterimonitor for baugpropell og ankervinsj

En baugpropell, hekkthruster eller ankervinsj er ofte koblet på eget batteri med høy CCA eller startbatteriet, noe vi anbefaler siden dette er utstyr som krever mye strøm på kort tid. Siden disse batteriene så godt som alltid lades helt opp igjen etter bruk er det ikke like relevant med en SmartShunt eller batterimonitor på disse, som på forbruksbatteriene.

SmartShunt

 

 

SmartShunt IP65

 

 

Batterimonitor-app

Med litiumbatterier vil VictronConnect-appen i tillegg til status på batteriet her og nå, også vise informasjon som antall ladesykluser, temperatur på batteriet og ikke minst gi deg feilmeldinger hvis noe skulle skje med batteriene.

VictronConnect-appen viser informasjon fra batterimonitoren, men har i tillegg en rekke andre muligheter og bruksområder, se mer i denne videoen:

Jeg har voltmeter, holder ikke det?

Et voltmeter måler (i dette tilfellet) spenningen (volt) i batteriet. Dette er spesielt viktig for å sjekke tilstanden til et tradisjonelt bly/syre-, GEL-, eller AGM-batteri, der spenningen gradvis blir lavere.

Har du et litiumbatteri er en av de store fordelene at det leverer riktig volt til det er tomt. Men det betyr også at du ikke kan bruke det voltmeteret du kanskje har ombord til å sjekke tilstanden på samme måte som de mer tradisjonelle batteriene der spenningen svekkes over tid og ved bruk.

Vi anbefaler i høyeste grad et batterimeter til de som har litiumbatteri om bord, men det gir også nyttig informasjon for de som kun har bly/syre-, GEL-, eller AGM-batterier om bord. Uansett batteritype kan du få informasjon om bl.a. forbruk og gjenværende kapasitet, og de kan ha ulike typer alarmer og varslinger, f.eks. en nedre spenningsalarm.

SmartShunt

 

 

SmartShunt IP65

Trenger jeg batterimonitor når jeg har litiumbatteri med Bluetooth og app?

Som nevnt er en stor fordel med et litiumbatteri at det leverer riktig volt til det er tomt, men at du da ikke kan bruke et voltmeter til å sjekke "tilstanden" på batteriet, 
Et batterimeter eller en batterimonitor vil vise gjenværende kapasitet, forbruk, hva som trekker mye strøm og det ble lettere å huske å skru av «strømtyvene".

Flere litiumbatterier kommer med Bluetooth, og har da en app som fungerer som en liten batterimonitor eller et batterimeter. Mange av disse er meget bra, og du kan lese mer om de på de ulike litium-Bluetooth-modellene.
Mange velger allikevel å installere et batterimeter selv om de har Bluetooth, og vi anbefaler det hvis du har to eller flere batterier siden det gir nyttig informasjon og er litt enklere i bruk. Da slipper du å gå inn og ut av de forskjellige batteriene i appen, og kan i tillegg få en totaloversikt over hele den tilkoblede batteribanken.
En batterimonitor er tross alt relativt rimelig, og enkel å montere.

Sjekk batteriene uansett hvor du er

Selv om du har en løsning med et batterimeter med Bluetooth vil du bare kunne sjekke de når du er i nærheten av batterimeteret, dvs. om bord. Ønsker du å følge med på strømmen om bord hjemmefra, eller fra hvor som helst i verden for den sak skyld finnes det flere løsninger her.

Victron har flere produkter som gjør at du kan få full kontroll over strømsystemet ditt både om bord og fra land. Dette inkluderer bla Cerbo-systemovervåkinger og Victron GlobalLink.

 

 

Tilbehør

Selv om du har en løsning med et batterimeter med Bluetooth vil du bare kunne sjekke de når du er i nærheten av batterimeteret, dvs. om bord. Ønsker du å følge med på strømmen om bord hjemmefra, eller fra hvor som helst i verden for den sak skyld finnes det flere løsninger her.

Victron har flere produkter som gjør at du kan få full kontroll over strømsystemet ditt både om bord og fra land. Dette inkluderer bla Cerbo-systemovervåkinger og Victron GlobalLink.

Victron VE.D



Search engine powered by ElasticSuite